Laiškas nuo Julijos. Nr.6

by

Ir štai sveiki. Atsiskaitymai beveik baigti ir šian nėjau į darbą. Todėl, laisvesnėmis smegenimis rašau jums, kaip tik užsikrovusiems egzaminų ir metinių vedimo našta. Pačiom paskutinėm kovo dienom skridau namo, į Vilnių. Kadangi pigūs ir netiesioginiai skrydžiai visada įdomesni, skridau per Amsterdamą. Pasakoju tai tik todėl, kad tame kanalų ir marichuanos kvapo pritvinkusiame mieste iš naujo atradau fotografą Richardą Avedoną. Kaip ir atradau FOAM instituciją ir jų leidžiamą tarptautinį žurnalą IR tinklapį.

Taigi, Richardas Avedonas ir jo retrospektyvinė paroda FOAMe, ant Keizersgrachto kanalo kranto. Žydų emigrantų avedon_64ir JAV sūnus, gimęs New Yorke tais pačiais 1923 metais, kaip ir pirmasis pilnai sinchronizuoto garso filmas, parodytas Broadway‘jaus Rialto kino teatre. Taigi tais metais pūstelėjo nauji vėjai ne tik kino industrijoje, bet ir  gimė žmogus, pakeisiantis požiūrį į mados fotografiją. Baigęs mokyklą, kur pasižymėjo kūrybiniais ir iniciatyviniais gabumais, porą metų tarnavo JAV laivyne, po to studijavo su Alexey Brodovitchiumi (rusų emingrantas, fotografas, žurnalo HARPER‘S BAZAAR meninis redaktorius), kuris, atpažinęs jaunuolio talentą, ir pakvietė jį dirbti minėtame žurnale. Čia ir prasidėjo svaiginanti Avedono karjera, po to kai jis ėmėsi reformuoti mados fotografiją, pardavinėti ne produktą, o jausmą, kurį tas produktas suteikia. Jis suteikė fashion fotografijai netikėtos dinamikos ir išvilko ją į New Yorko gatves; kiekviena fotografija buvo kupina įdomybių ir naratyvo – tai jau buvo nebe suknelė, bet prašmatni dama, sužavėta nepažįstamo gatvės gyvenimo. Po trijų metų, 1947, Brotdovitch‘iaus dėka Avedonas dirbo Paryžiuje, tuo pačiu fotografuodamas ir VOGUE žurnalui. Toliau gyvenimo datos susilieja į nenutrūkstantį kelionių, darbų, sėkmės, įžymybių, parodų ir gyvenimo kaleidoskopą.

avedonAvedonas pakylėjo mados fotografiją į meno plotmes. Elegancija, grazija, lakoniškumas, intriga, solidumas – žodžiai, apibūdinantys jo darbus. Avedonas išsunkdavo iš savo modelių visą įmanomą energiją, reikalavo atrodytų neįmanomų dalykų, bet savo reiklumą jis adresuodavo ir sau pačiam – jei modeliui reikėdavo pašokti, jis šokinėdavo drauge, darydavo viską, kad pavergtų ir įtikintų, kad tai įmanoma, kad jie Kartu sukurs kažką nepaprasto. Su juo dirbę atsimena, tarytum Avedonas šokdavo su jais, kartojo pozuojančio gestus, nuolat judėjo po studiją, tryško energija, visada žavėjo savo išradingumu ir pasiryžimu siekti idėjos įgyvendinimo. Portetinėje fotografijoje Avedonas pasižymėjo tikrai nemažiau. Jis išvystė lengvai atpažįstamą braižą, bene visuomet portretuodamas baltame fone. Šitaip jis pabrėžė VEIDO svarbą, emocijos, išgyvenimo ženklus ir jų būtinumą. Jo pozuotojų veidai, nesvarbu ar JAV politikos viršūnėlės, aktoriai, rašytojai ar net ūkininkai, visi jie – gyvi ir individualūs, paženklinti tikrumo, įgyvendinti TIESOS akimirką, kurios autorius ieškojo visos savo kūrybs metu. Portretuodamas jis ieškodavo būdų numesti žmogaus kaukę, parodyti jo tikrąją esybę, jo pažeidžiamumą. Sakykime, fotografuodamas Wallis, Windsor‘o kunigaikštienę ir princą Edwardą, Windsoro kunigaikštį, Avedon‘as niekaip negalėjo pagauti tos tiesos akimirkos. Pasak jo paties, pora buvo taip praWallis, Duchess of Windsor; Prince Edward, Duke of Windsor (King Edward VIII)tusi prie objektyvų, kad jų iš „idealios poros“ vaidmens negalėjo išmuįti niekas. Tačiau fotografas, ne vieną dieną juos stebėjęs viename prašmatniausių New Yorko kazino matė jų tarpusavio santykius ir nuolat tvyrančią įtampą bei susvetimėjimą. Gavęs leidimą poros fotosesijai jų viešbučio numeryje, kuriame buvo „apsistoję“ ir mylimi poros šunys, Avedonas būtent per pastaruosius rado kelią į tikrųjų emocijų paviešinimo; negalėdamas kitaip atverti jų tikrosios prigimties autorius sumelavo, kad prieš savaitę mirė jo šuo. Ir – voilà, nepaprastas šeimos portetas; jokių kaukių, jokių gražių veidų. Visgi, jo publikavimas ir nuolatinis eksponavimas Nacionalinėje portretų galerijoje Londone byloja apie kunigaikščių pritarimą šį, ne patį reprezentatyviausią atvaizdą, paviešinti. O tai, sutikite, kažką reiškia.

Tiek apie nepaprastą Richardą Avedoną, draugų vadinamą Dicku. Jei yra galimybė, pasklaidykite jo albumus, panagrinėkite veidų geografiją. Jei albumai nepasiekiami – v pora linkų. Skirkit 15 minučių ir nenusigąskite italų kalbos pirmąjame klipe. Žiūrėkite į veidus, paieškokite paties autoriaus įspaudo juose. Juk fotografuojantis, kaip ir skaitantis, tiriamoje medžiagoje ieško savęs paties, išgyvenimų ir patirčių artimų savosioms. BBC klipas vertas vien jau politinės propogandos požiūriu.. Ir skirkite kitas 15 minučių puslapiui http://www.richardavedon.com/ , kur skiltyje ARCHIVE yra dešimtys geros kokybės Avedono fotografijų. Puslapyje yra ir puikių straipsnių bei interviu. Žinau, kad puslapį kai kurie jau žinote, jis buvo anksčiau skelbtas geram.  Bet apsilankyti darsyk tikrai nepakenks.

Jutubės linkai :

http://www.youtube.com/watch?v=Y9fb-bov8s8&feature=related;

http://www.youtube.com/watch?v=XrO2Wu6Y0SM&feature=related;

http://www.youtube.com/watch?v=X-y5H6uyRaA&feature=related;  

 O FOAM – tai fotografijos muziejus, kuriame šiais metais buvo rodyta ir lietuvė foammagazinefotografė Monika Bielskytė, žmogus, vertas dėmesio – http://www.bielskyte.com/; svarbiausia visgi, jei neketinat greitu laiku apsilankyti Olandijoje, retsykiais užsukti į jų leidžiamo tarptautinio fotografijos žurnalo tinklapį http://www.foammagazine.nl/. Puslapyje pateikiamos fotografų portfolio apžvalgos, video klipai, tekstai, konkursai. Žodžiu, verta.

Gražių jums naršymų, įdomios informacijos ten tikrai apstu. Geografinės taip pat.

Advertisements

Žymos: , , , ,

2 atsakymai to “Laiškas nuo Julijos. Nr.6”

  1. makaura Says:

    ojoj, istorija apie sumeluota suns mirti ispudinga…
    aciu labai uz teksta, vertinga!

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s


%d bloggers like this: